Zjazd

Wprowadzenie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Proin sed accumsan massa. Mauris vel tempor leo. Integer laoreet lacus sed ultricies ornare. Aliquam a massa quis felis auctor efficitur. Vestibulum ante ipsum primis in faucibus orci luctus et ultrices posuere cubilia Curae; Morbi vitae elit ornare tortor ultricies vestibulum bibendum eu tortor. Sed nisi nulla, semper nec dictum nec, blandit eget odio. Mauris gravida risus elit, sed placerat diam volutpat eget. Maecenas finibus ac dui ut fermentum.

 

Zjazd

Zjazd

  1. Operację zjazdu przeprowadza co najmniej rota. Jeden ze strażaków zjeżdża po linie, drugi go asekuruje .
  2. Zjazd przeprowadza się z użyciem przyrządu z automatyczną blokadą.
  3. Zamiast przyrządu można użyć do zjazdu węzła półwyblinka. Należy ten sposób stosować w razie konieczności, gdy nie dysponujemy przyrządem.
  4. Asekurację zjazdu prowadzi się ze stanowiska z zastosowaniem węzła półwyblinka.
  5. Dla sprawnego i bezpiecznego przeprowadzenia zjazdu obsługa przyrządu i węzła półwyblinka z węzłem flagowym nie powinna strażakom stwarzać najmniejszych trudności. Powinna być pewna i nosić cechy właściwie pojętego dla pracy strażak automatyzmu w działaniu. A to można osiągnąć tylko przez systematyczne ćwiczenia.
  6. Lina do zjazdu jest wpięta w stanowisko przy pomocy węzła ósemka.
  7. Lina asekuracyjna jest wpięta do stanowiska poprzez węzeł półwyblinka.
  8. Zjeżdżający wpina do liny przyrząd i blokuje go. Przyrząd jest dopięty do punktu centralnego biodrowego uprzęży.
  9. Lina asekuracyjna jest dopięta do punktu piersiowego uprzęży.
  10. Wyjście zjeżdżającego do zjazdu – w ekspozycję / poza krawędź – może być przeprowadzone na różne sposoby, zależnie od istniejących warunków.
  11. Podczas zjazdu zjeżdżający w celu omijania przeszkód może w celu właściwego prowadzenia liny wykorzystywać kontrolowane wychylenia w wahadle równoległym i prostopadłym do płaszczyzny zjazdu – pod warunkiem odpowiedniego zabezpieczenia liny na krawędzi i nie dopuszczenia do zaczepiania linami o przeszkody, co mogłoby doprowadzić do stworzenia zagrożenia dla zjeżdżającego (możliwość uszkodzenia lin, upadek z wysokości przedmiotów).
  12. Podczas zjazdu lina asekuracyjna nie powinna przeszkadzać w zjeździe i bez potrzeby hamować go, przejmując ciężar zjeżdżającego. Asekurujący powinien podawać linę odpowiednio do przebiegu zjazdu. Nie może przy tym powstawać zbyt duży luz. Lina asekuracyjna musi zapewnić natychmiastowe przejęcie obciążenia zjeżdżającego w przypadku awarii liny używanej do zjazdu.

BHP

  1. Strażak przeprowadza zjazd zawsze z zastosowaniem techniki 2 lin. Po jednej z nich odbywa się zjazd strażaka (zjeżdżający), a drugą strażak znajdujący się przy stanowisku (asekurujący) prowadzi asekurację.
  2. Każda z lin jest wpięta w stanowisko.
  3. Liny powinny być wpięte w odrębne stanowiska.
  4. Liny na końcu powinny być zabezpieczone węzłem zabezpieczającym.
  5. Umiejscowienie/położenie stanowisk powinno zapewniać:
    • dogodne prowadzenie asekuracji,
    • możliwość obserwacji zjeżdżającego przez asekurującego,
    • dostęp asekurującego do obydwu stanowisk i lin oraz do miejsca na krawędzi, przez którą przebiegają liny,
    • prowadzenie zjazdu na kierunku / w linii spadku grawitacyjnego/swobodnego – w celu eliminacji zjawiska wahadła równoległego do płaszczyzny zjazdu (np. elewacji budynku), które mogłoby doprowadzić do uszkodzenia liny na krawędzi lub zagrozić bezpieczeństwu zjeżdżającemu.
  6. Liny na krawędzi powinny być zabezpieczone przed uszkodzeniem poprzez podłożenie materiału osłaniającego (np. worek po linie).
  7. Asekurujący musi mieć wpiętą do stanowiska autoasekurację, jeżeli znajduje się w miejscu eksponowanym, które nie jest odpowiednio zabezpieczone.
  8. Przy planowaniu zjazdu należy:
    • dostosować jego wysokość / głębokość do długości lin,
    • zapewnić możliwość szybkiego wycofania się zjeżdżającego z miejsca prowadzonych działań na wysokości,
    • zapewnić dla zjeżdżającego odpowiednie do sytuacji ubranie i inne środki ochrony osobistej.
  9. W trakcie zajazdu: zjazd, asekuracja i autoasekuracja nie można stwarzać sytuacji, w których ratownik mógłby w wyniku np. powstających na linie luzów ulec upadkowi. Sytuacja taka może doprowadzić do spadania / lotu ratownika i hamowania go przez linę z powstaniem niebezpiecznie dużych sił dynamicznych. Hamowanie lotu z uwagi na te siły samo w sobie jest niebezpieczne dla ratownika, a spadanie może doprowadzić do kolejnych niebezpieczeństw: np. powodować uderzenie o przeszkodę i urazy od przedmiotów ostrych.  Dlatego tego typu sytuacje muszą być w działaniach ratownictwa wysokościowego wyeliminowane.
  10. Lina asekuracyjna musi zapewnić natychmiastowe przejęcie obciążenia zjeżdżającego ratownika w przypadku, gdy dojdzie do awarii liny używanej w zjeździe.
  11. Cały sprzęt znajdujący się przy zjeżdżającym musi być odpowiednio zabezpieczony przed upadkiem.